Faptul că v-ați depozitat corespunzător anvelopele în garaj, nu pe balcon, și că le-ați montat singur nu înseamnă că automat sunteți gata de drum în deplină siguranță.
Înainte de a monta anvelopele de vară pe mașină ar fi de preferat să faceți câteva verificări. Astfel, veți putea observa mai ușor dacă au apărut ceva deteriorări ale pneurilor pe durata perioadei de depozitare. Chiar dacă le-ați depozitat departe de o sursă de căldură, departe de orice compuși chimici, sau în saci de plastic, o verificare cel puțin vizuală înainte de montare nu este de neglijat, mai ales că nu durează mult.
Începeți prin a verifica presiunea în anvelope
În principiu, nu ar fi trebuit să pierdeți foarte mult din ceea ce ați lăsat când le-ați depozitat toamna. Nu uitați că dacă temperatura mediului ambiant de când le-ați dat jos de pe mașină și cea din momentul în care vreți să le instalați la loc diferă, și presiunea ar putea varia. În cazul în care veți constata că valoarea indicată pe manometru este cu mult mai scăzută decât cea care ar trebui, ar fi de preferat să nici nu montați acea roată ci să o verificați la o vulcanizare. Uneori poate fi vorba despre o valvă care nu mai funcționează corespunzător, sau de o jantă care a început să corodeze chiar pe la îmbinarea cu talonul anvelopei.
Al doilea pas este să verificați dacă între striațiile anvelopelor există diverse obiecte contondente sau tăioase
Poate v-a scăpat atunci când le-ați dat jos. Desigur, o pietricică înfiptă nu va ridica nicio problemă, atâta timp cât nu a deformat plastic blocul de cauciuc în care a fost înțepenită. Tocmai de aceea trebuie să o scoateți să vedeți dacă materialul din jurul locului unde a fost acea piatră își revine imediat sau rămâne deformat. Puteți merge așa, dar să țineți cont să reverificați ulterior. Pneul își poate reveni, mai ales dacă este unul de calitate bună.
Dacă v-ați tratat anvelopele cu substanțe care să le protejeze de acțiunea razelor soarelui, ați putea să le ștergeți cu o cârpă uscată înainte să le montați pe vehicul. Această operațiune deși aparent banală vă va permite o aderență mai bună a mâinilor pe roată, scăzând considerabil riscul să vă alunece în timpul manipulării.
În cazul în care nu ați folosit nicio soluție de protecție a anvelopelor, ci doar saci de depozitare, șansele ca taloanele pneurilor să fie deteriorate de soare sunt destul de mici. Totuși, inspectați la lumină puternică și, eventual, cu o lupă, să nu fi apărut fisuri mici sau crăpături în carcasa pneului. În cazul în care există asemenea deteriorări, verificați și data fabricației anvelopei. Îmbătrânirea materialului duce deseori la pierderea capacității pneului de a performa în condiții optime. Uneori anvelopele uzate au o duritate crescută și un coeficient de aderență mai scăzut decât ar fi necesar. Asta va duce la distanțe de frânare periculos de mari.
Dacă observați pete de ulei sau alți produse petroliere pe jantă, puteți fi siguri că acei compuși chimici au ajuns și pe anvelopă. Prin urmare, verificați ca acestea să nu aibă astfel de probleme. Dacă le-ați spălat înainte de a le depozita, atunci deja puteți fi liniștit. Altfel, trebuie verificate atent roțile pentru a nu prezenta urme de deteriorări chimice, care se prezintă sub forma unor pete mai închise cu altă textură decât restul anvelopei, și o consistență ceva mai moale. Chiar dacă aceste cazuri nu sunt foarte frecvente, efectele lor pot fi periculoase.
Verificați gradul și uniformitatea uzurii anvelopelor de vară. Dacă atunci când inspectați calea de rulare veți constata că pneul are zone mai tocite spre una sau ambele laterale, sau pe centru, deja trebuie să vă puneți semne de întrebare. În cazul uzurii accentuate pe exteriorul sau interiorul pneului, puteți suspecta dereglaje ale unghiurilor direcției. Dacă uzura se manifestă preponderent pe centru, atunci cel mai probabil anvelopa a circulat cu o presiune prea mare de aer. Nici unul dintre aceste cazuri nu este foarte fericit, dar cel din urmă este mai ușor de remediat.